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Max Bill´s Die Gute Form versus Asger Jorn´s Dynamic Form

Ruth Baumgartner, Aarhus School of Architecture, DK.

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In 1953/54 the Danish Cobra painter Asger Jorn and the Swiss concrete artist Max Bill had a dispute on the resurrection of the Bauhaus, which is documented in a series of hilarious letters.

“J´aime les „petit suisses“, writes Jorn in one of the letters which he subsequently signs with
“grand danois”. “die copie ihres briefes (…) habe ich an meine ulmer freunde gesandt. Sie werden sich jetzt, während dem fasching bestimmt besonders darüber freuen – denn irren ist menschlich und narren sind eine nötige form von mensch sein. Sie brauchen sich aber nicht mehr die mühe zu nehmen und nochmals zu schreiben, denn ihre auffassung stimmt nicht mit meiner überein, das werden sie mit ihrem grösstenhokuspokus nicht ändern können.”


Obviously, their dispute reached far beyond the question of what the Bauhaus used to be and what role it should take on in the future. In opposition to Bill, Jorn subsequently develops his own Bauhaus and writes his personal theory of form. This historical case of Jorn´s and Bill´s disagreement will be used as a trigger to discuss the state of fixed values against that of changes as a basis of design, especially when it comes to the possibility of user and process based design, informed by digital technology today.